به گزارش همشهري آنلاين، گرچه موضوع دیونگاشت خط و نوشتار است اما در بسیاری از آثار این نمایشگاه، خط اصل نیست و گویا نوشتههای نازک و درهمتنیدهای است در میان رنگ. شاید این وجه آثار کرمی مخاطب را یاد نوشتههای یک استاد ریاضیات روی تخته کلاس بیندازد.
کرمی می گوید: بر اساس علاقه شخصیام به فرهنگ و زبان باستانی، مطالعات تطبیقی زبان، فلسفه و اسطوره هندو ایرانی روی مباحث زبانشناسی پژوهشهایی داشتهام و زبان استادی و پهلوی و سانسکریت که ریشه همه آنهاست برایم جذاب است. به همین خاطر هنجار نوشتاری سانسکریت را جاهایی با کوفی هماهنگ کردم و در کارها استفاده میکنم. به سبب پیشینه هنر خوشنویسی و گرافیک این امر برایم بسیار جدی تلقی میشود.
برخی آثار هنرمند رنگ و بوی اسلامی دارد و به نوشتار خط کوفی نزدیک است. در یکی از مهمترین آنها، استفاده از رنگهایی با تم قرمز در نگاه اول مخاطب را به یاد بیرقهای مذهبی و نوشتههای شیعی میاندازد. برخی آثار یادآور سیاهمشق است اما کرمی توانسته به فرمهایي درهمتنیده برسد که گویا خاص اوست. كرمي میگوید: برخلاف قاعدهای که قرنهاست خوشنویسی با ادبیات دارد، اینجا خط در خدمت پیام ادبی و شعر نیست. اینجا فلسفه و در عین حال رمز و خطوط رمزین به چشم میخورند.
در آثار کرمی، گاهی به جدولهای متقاطع و مدور برمیخوریم که پیشزمینه ذهنی ما از جادو و نوشتار علوم خفیه را زنده میکند. او در این باره میگوید: روزگاری الفبایی رمزین وجود داشت که در ریاضیات، نجوم و کیمیاگری مشترك بود. من دنبال هنر پیشاالفبایی و آغازینم. رنگ در کارهای هنرمند به یکی از مهمترین ابزار بیان مفهوم تبدیل شده که از جنبه زیباییشناسی هم قابل اعتناست.
گرچه زیبایی گرافیکی و هندسی نقاشیهای کرمی در نگاه نخست توجه بازدیدکننده را به خود جلب میکند اما مشاهده هر یک از آنها ممکن است زمان زیادی از مخاطب بگیرد. زیرا درون هر یک از آنها پر از رمز و راز و نمادهای نوشتاری است. گویا کدهایی از جهان باستان در آنها جاگذاری شده است.
نمایشگاه آثار محسن کرمی تا چهارم آبان (غیر از شنبه) در نگارخانه مژده به نشانی سعادتآباد، سرو شرقی، علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، شماره ۲۷ دایر است.
نظر شما